Práce s "předškoláky"
Odpověď na časté dotazy: Zda pracujeme s „předškoláky“ v rámci přípravy na školu. ANO
Náš třídní vzdělávací program je vypracován ze školního vzdělávacího programu a vychází samozřejmě z Rámcově vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, z čehož plyne, že veškeré činnosti v naší třídě jsou směřovány k obecným cílům vzdělávání a výchovy, které jsou dány MŠMT a jsou dány individuálními a společenskými potřebami.
Při veškerých činnostech akceptujeme přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a důsledně je promítáme so obsahu, forem a metod vzdělávání. Zohledňujeme tedy u dětí citovost, konkrétnost myšlení, ale i hravost, spontaneitu, zálibu ve fantazii, pohybu, v manipulaci s věcmi, zvláštnosti vnímání atd.
Naše forma vzdělávání je především vázaná k individuálním potřebám a možnostem dětí. U všech dětí si vedeme podrobnou diagnostiku s následným hodnocením, které nám umožňuje podporu v rozvoji schopností dovednosti dětí.
Uplatňujeme metody prožitkového a kooperativního učení a činnosti dětí, které jsou založeny na přímých zážitcích dětí. Dále pak situační učení a sociální učen, které je založeno na principu přirozené nápodoby.
Cílem předškolní přípravy rozhodně není dítě předem naučit číst a psát, ale zajistit především maximální a harmonický rozvoj schopností, které umožní, aby dítě bylo – až přijde čas – při výuce, čtení, psaní a počítání, bez vetší námahy úspěšné.
Nejdůležitější schopnosti, které do značné míry ovlivňují úspěšný start v 1. třídě, a které mimo jiné pravidelně rozvíjíme:
OBRATNOST
-
Motorika velkých svalových skupin
-
Jemná motorika rukou
-
Motorika mluvidel
-
Koordinace – pohybová, oči X ruka, ruce X mluvidla
SMYSLOVÉ VNÍMÁNÍ
ŘEČ
-
Výslovnost
-
Rozumění řeči
-
Slovní zásoba
-
Vyjadřovací pohotovost
-
Kultura mluveného projevu
MATEMATICKÉ A POČETNÍ PŘEDSTAVY
KRESBA – Grafomotorika
-
Držení tužky
-
Sklon tužky
-
Tlak na tužku
-
Formát
-
Grafomotorické cvičení
-
Rozvoj kresby
SAMOSTATNOST
POZORNOST A SOUSTŘEDĚNÍ