Podzim u Myšek

04.11.2015 10:24

Dětičky pracují s tématy: Podzimního integrovaného bloku

Hlavní cíle:

  • Seznamovat děti s místem a prostředím ve kterém žijí
  • Vytvářet zdravé životní návyky, poznávat sama sebe, osvojovat si elementární poznatky při navazování vztahů k dětem i dospělým
  • Poznávání lidského těla z hlediska psychomotoriky, zdatnosti a výživy.
  • Prostřednictvím pohybu poznávat své tělo a jeho schopnosti, získávat povědomí o významu zdravé výživy a zdraví člověka, učit se popsat své pocity
  • Poznávat pravidla společného soužití, ochrany osobního soukromí a bezpečí ve vztazích s druhými dětmi
  • Koordinovat lokomoci a další pohyby i s hudbou a rytmem
  • Učit se formulovat otázky, slovně reagovat, hodnotit své výkony, navazovat a udržovat dětská přátelství
  • Všímat si lidí, zvířat, dějů kolem sebe.
  • Rozvíjet pohybové schopnosti a zdokonalovat dovednosti v oblasti hrubé a jemné motoriky
  • Rozvíjet komunikativní dovednosti, kooperativní dovednosti,
  • Osvojovat si poznatky z okolí dětí z prostředí, ve kterém žijí,
  • Vytvářet povědomí o soužití člověka s přírodou
  • Uvědomovat si význam rodiny pro psychickou pohodu každého jedince, nezastupitelnost a charakteristické postavení jednotlivých členů rodiny.
  • Podporovat vědomí, že dítě ke svému zdravému a přirozenému rozvoji potřebuje kromě své rodiny také společenství vrstevníků, mezi kterými získá základní zkušenosti pro svůj samostatný život.

PŘÁTELÉ A KAMRÁDI

Vzdělávací nabídka s dílčími cíli:

Dítě a jeho tělo:

  • Kresba pastelkami: "CO JSEM DĚLAL O PRÁZDNINÁCH" - úchop pastelky, využití plochy papíru, cvičení paměti, vyjadřovacích schopností, rozvíjet grafický typ lidské figury

  • Malba štětcem" "MŮJ KAMARÁD" - technika malby, pozorování schopností

  • Seznámení s pohybovou hrou: "Na tělo"

  • Míčové hry, hod míčem - horní a dolní oblouk

Dítě a jeho psychika:

  • Seznámení s říkadly a básněmi: "MEDVÍDEK", "MYŠKY", "DOBRÉ RÁNO" - klidný přednes, intonace, výslovnost, nácvik sólového projevu

  • Zpěv známých písní - rytmizace, dechové cvičení

  • Zpěv nové písně s pohybem: "TANCOVALA MYŠKA", "MYŠKA TANEČNICE" - zapamatování textu a pohybu, vnímání rytmu

  • Zdokonalování sluchové rozlišovací schopnosti - sluchové hádanky

  • Soustředěný poslech čteného textu, pokus o reprodukci

  • Doplňování konkrétních předmětů do daného počtu

  • Znát svou značku, umět si své věci uložit na určené místo, znát své jméno a věk

  • Odloučit se na určitou dobu od svých blízkých a být aktivní i bez jejich opory

Dítě a ten druhý:

  • Kamarádi ve třídě - zapamatování si jmen ostatních dětí, činnosti zaměřené na vzájemné poznávání- vlastní zkušenosti dětí

  • Upevňování kamarádských vztahů - kdo je kamarád, co je to kamarádství

  • Navazovat kontakt s dospělými, komunikovat s dětmi

Dítě a společnost:

  • Společná tvorba pravidel

  • Vnímat a akceptovat režimové uspořádání dne

  • Začlenit se do třídy a zařadit se mezi své vrstevníky

Dítě a svět::

  • Prohlížení ENCYKLOPEDIE, rozhovory

  • Vytvářet si základní, estetický vztah ke světu, k místu kde žijeme, podle svých sil

  • Prohlížení fotografií z dovolené - vnímat rozmanitosti světa přírody

MOJE TĚLO

Vzdělávací nabídka s dílčími cíli:

Dítě a jeho tělo:

  • Nácvik pohybové hry: "HLAVA, RAMENA" - spojení pohybu se zpěvem, uvědomění si částí těla

  • Stříhání, lepení, vybarvování: "SKŘÍTEK KORÁLEK" - doplnění části obličeje, pojmenování

  • "CVIČÍME PRO ZDRAVÍ" - překážková dráha, rozvoj lokomočních dovedností, motoriky, protahovací cvičení s posilováním

  • "MOJE KUCHYNĚ" - práce s modelínou - modelování potravin

  • Naučit se správně pojmenovat hygienické potřeby - účel význam hygieny a zdravé výživy

  • Pohybové činnosti - změny poloh na smluvený signál, běh za vedoucím dítětem, skoky snožmo na místě přes nízkou překážku z místa i z běhu

Dítě a jeho psychika:

  • Seznámení se s jednotlivými částmi těla a jejich funkcemi, vlastní zkušenosti dětí,

  • Seznámení s novou básní: "PRO ZDRAVÍ", "ZUBY" - zapamatování textu, výrazný a hlasitý přednes

  • "VIDÍM, SLYŠÍM, MLUVÍM" - poznávání našich smyslů, smyslové hry

  • "ZDRAVÍ" - co nám prospívá a co nám škod, rozhovory, obrazový materiál

  • "ZDRAVÉ POTRAVINY" - co jíst a co ne, výběr obrázků potravin, koláž - lepení, stříhání, přiřazování, třídění (matematické představy)

  • Soustředěný poslech příběhu s dětským hrdinou - "Děravý zoubek"

  • Kresba tuší - námět: lidský obličej - snaha o vystižení nálady - radost, smutek...

  • Kresba lidské postavy - charakteristické znaky

Dítě a ten druhý:

  • Učit se samostatně tvořit dialog při námětové hře: "Na doktora"

  • Učit se vnímat nálady a pocity druhých, nebát se hovořit o svých citech

  • Chápat, že všichni lidé (děti) mají stejnou hodnotu, přestože je každý jiný (jinak vypadá, jinak se chová, něco jiného umí či neumí apod.), že osobní, resp. odlišnosti jsou přirozené.

Dítě a společnost:

  • Upevňování znalostí o ochraně před úrazem

  • Pochopit, že každý má ve společenství (v rodině, ve třídě, v herní skupině) svou roli, podle které je třeba se chovat.

Dítě a svět:

  • Každý jsme jiný, přece stejní, vytváření elementárního povědomí o širším kulturním prostředí

Rodina

Vzdělávací nabídka s dílčími cíli:

Dítě a jeho tělo:

  • Kresba tuší, kolorovaná vodovými barvami -"Moje maminka", zachytit charakteristické znaky obličeje

  • Manipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem; činnosti seznamující děti s věcmi, které je obklopují a jejich praktickým používáním - co dělá maminka a tatínek?

  • Cvičení s náčiním - rozvoj silových a vytrvalostních schopností

  • Průpravné cvičení - nácvik kotoulu vpřed

  • Gymnastické prvky

  • Relaxační cvičení

Dítě a jeho psychika:

  • Upevnit znalosti a umět pojmenovat členy rodiny

  • "Jak se jmenuje maminka a tatínek"

  • Uvědomit si, co pro nás rodina znamená, její funkce

  • Nová píseň: "Děda umí koníka", "Tatínku, mám tě rád", "Maminko mojí maminky"

- Chápat melodii a vnímat rytmus

  • Rozhovory o rodině: rozvoj jazykových dovedností receptivních (vnímání, naslouchání, porozumění) i produktivních (výslovnosti, vytváření pojmů, mluvního projevu, vyjadřování)

  • upevnění znalosti adresy

Dítě a ten druhý:

  • Posilování prosociálního chování ve vztahu k ostatním lidem (v rodině)

  • Rozvoj verbálních dovedností při námětových hrách (Na rodinu)

Dítě a společnost:

  • Chovat se autonomně, prosociálně a aktivně se přizpůsobovat společenskému prostředí a zvládat jeho změny

  • Vytvoření povědomí o mezilidských morálních hodnotách

  • Rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou s lidmi se společností

Dítě a svět:

  • Vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, s živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

  • Přirozené pozorování blízkého prostředí a života v něm

  • Poučení o možných nebezpečných situacích a dítěti dostupných způsobech, jak se chránit

BARVY PODZIMU

Vzdělávací nabídka s dílčími cíli:

Dítě a jeho tělo:

  • Poznávat podzimní zeleninu a ovoce podle tvaru, chuti, barvy...

  • Práce se suchou křídou: "SKŘÍTEK PODZIMNÍČEK" - seznámení s výtvarnou technikou, výběr podzimních barev a tónů

  • Modelování: "HOUBIČKY" - rozvoj jemné motoriky, fantazie

  • Prohlubovat schopnost pojmenovat vnímané předměty

  • Cvičení s náčiním, zdravotní cvičení, základy aerobiku, relaxační cvičení

  • Pracovní list, "DOKRESLI SI PTAČÍ PEŘÍČKO" - grafomotorické cvičení

  • Hudební dramatizace pohádka: "O ŘEPĚ"

  • Kresba podle předlohy: "PODZIMNÍ OBRÁZKY" - využití Ladových ilustrací

  • Pouštění papírových draků a vlaštovek

Dítě a jeho psychika:

  • Charakteristika podzimního období, upevňovat poznatky o podzimní přírodě, seznamovat se s typickými stromy, keři a jejich plody

  • Seznámení s novou básní: "PRŠÍ", "JABLKA" , "DRAKU, DRAKU", "ŠEL NÁŠ TÁTA NA HOUBY", "PODZIME, PODZIME"

  • Nácvik písně s podzimní tématikou: "VLAŠTOVIČKO LEŤ"

  • Píseň s tancem: "MĚLA BABKA"

  • Pojmenování a rozlišení základních barev

  • Učit se rozlišovat základní geometrické tvary a orientovat se na ploše i v prostoru - využití matematických pojmů (před, za, na, v, pod...)

Dítě a ten druhý:

  • Učit se pomáhat slabším, spolupracovat a nebát se požádat o pomoc

  • Dodržování respektu v dialogu - nechat druhého dohovořit a respektovat jeho názor

Dítě a společnost:

  • "Co by se stalo kdyby" - získávat pochopení o potřebnosti ostatních (kdo se stará o naše okolí...)

Dítě a svět:

  • Sběr listů a kaštanů - práce s přírodninami - koláž. "ZVÍŘÁTKA" - rozvoj zručnosti, fantazie a spolupráce

  • Podzimní práce na školní zahradě

  • Podnebí na světě

  • Vliv počasí na přírodu

ŽIVOT V LESE

Vzdělávací nabídka s dílčími cíli:

Dítě a jeho tělo:

  • Procvičovat správnou techniku při malování - námět: listnaté i jehličnaté stromy

  • Práce s papírem - vystřihování lepení - stromy, houby

  • Sběr kaštanů, žaludů, šípků, jeřabin,

  • Experimentování s přírodninami

  • Doprovod známých písní na hudební rytmické nástroje

  • Dramatizace pohádky: "ZVÍŘÁTKA Z LESA" - mimický projev, gesta,

  • Zapamatování textu, vyrovnání se s trémou

  • Cvičení na nářadí: "LESNÍ DRÁHA" - využití šikmé a vyvýšené plochy

  • Chytat míč od odrazu, plynulé převaly na rovné i šikmé ploše

  • Taneční běh ve tříčtvrťovém taktu

Dítě a jeho psychika:

  • Učit se rozlišovat listnaté a jehličnaté stromy

  • Znát některá zvířata, která žijí v lese

  • Seznámení a nácvik písně: "JÁ DO LESA NEPOJEDU" - správné využívání dechu, udržet tempo a melodii

  • Báseň: "VEVERKA ČIPERKA" - zapamatování textu, výrazný přednes

  • Matematické činnosti - více, méně, menší, větší, blíž, dál...

  • Nová báseň: "ZNÁM KŘIŠŤÁLOVOU STUDÁNKU" - společný rozbor pomocí kritického myšlení

Dítě a ten druhý:

  • Rozvoj sociální citlivosti a tolerance

  • Sociální a interaktivní hry, hraní rolí,

  • Proč se chovat obezřetně při setkání s neznámými

Dítě a společnost:

  • Spolupracovat při činnostech a spolupodílet se na společné tvorbě

  • Osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije

  • Různorodé společné hry a skupinové aktivity

Dítě a svět:

  • Proč potřebujeme stromy, ekologický význam

  • Projekt - "Strom"

  • Seznamování s místem a prostředím, ve kterém dítě žije, a vytváření pozitivního vztahu k němu