Čtenářská a matematická gramotnost
Ve vzdělávání předškolních dětí se zaměříme zejména na podporu rozvoje základů čtenářské a matematické gramotnosti:
Čtenářská gramotnost
„Aktivní účast dítěte, založená na využívání prožitkového učení, na citlivém, emotivně zabarveném procesu poznávání, seznamování s knihou a dětskou literaturou“
Činnosti předcházející čtení a psaní:
- projevovat zájem o knížky, soustředěně poslouchat četbu, zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité
- procvičovat zrakovou analýzu a syntézu, srovnávání, diferenciaci a identifikaci, jemnou diferenciaci ve sluchové oblasti
- sledovat očima zleva doprava, shora dolů
- procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, říkanky, pracovní listy)
- rozlišovat náslovné a konečné hlásky a slabiky, slabikovat slova za pomoci rytmizace
- naučit se zpaměti krátké texty, úmyslně si je zapamatovat
- chápat slovní vtip, rým, humor i skryté symboly v hádankách
- odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti (vizuální vlastnosti písmen, slov) vnímat literární podněty (příběhy a pohádky), hodnotit svoje zážitky
- sledovat a vyprávět pohádku, příběh
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- poznat některá písmena
- poznat a napsat své jméno
- grafické znázorňování příběhů, tvorba myšlenkových map
- vytvářet kompozice v podobě zvířat, nalepovat je (koláže)
- tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích a v pohybu se vztahem k přírodě i s pozadím)
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
- nalézat nová anebo alternativní řešení
- vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
Matematická gramotnost:
Zpřesňování a kultivace smyslového vnímání. Rozvoj poznávacích schopností, myšlenkových procesů, asociativního myšlení, řeči, představivosti, paměti a pozornosti
Stimulace smyslů
- vnímání, postřehování, rozlišování pomocí hmatu a zraku
Činnosti předcházející počítání
- vnímat, že je zajímavé dozvídat se nové věci
- zaměřovat se na to, co je z poznávacího hlediska důležité (hádanky)
- odhadovat podstatné znaky, podobu, rozdíly i souvislosti
- rozlišovat obrazné symboly, piktogramy, porozumět jejich významu a komunikativní funkci
- chápat prostorové pojmy
- seznamovat se se základními číslicemi a číselnou řadou do10
- chápat základní číselné matematické pojmy, elementární matematické souvislosti a podle potřeby je prakticky používat (porovnávat, uspořádávat, třídit soubory předmětů podle určitého pravidla, poznat více – méně, první – poslední, hned před – za apod.) v prostoru i rovině
- sledovat očima zleva doprava, shora dolů
- postupovat a učit se podle pokynů
- procvičovat paměť a pozornost (didaktické hry, pracovní listy)
- záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- vyjadřovat smysluplně myšlenky, nápady, pocity, mínění a úsudky ve vhodně zformulovaných větách (myšlenkové mapy)
- tvorba myšlenkových map, grafické znázorňování příběhů
- řešit problémy, úkoly a situace, myslet kreativně, předkládat nápady
- nalézat nová anebo alternativní řešení
- vyjadřovat svou představivost prostřednictvím fantazie v tvořivých činnostech (konstruktivních, výtvarných) i ve slovních výpovědích k nim
- vytvářet kompozice, nalepovat je (koláže)
- tvořivě zachytit přečtený příběh (znázornit charakteristické rysy zvířat v různých pozicích i v pohybu)